fredag 8 maj 2009

Dag 6

Jag och Zacke provade på ett nytt fiske i lagunen vid Cancun i en liten båt. 4 timmar på förmiddagen då vi fiskade Jack, snapper samt red snapper. Kul att variera lite med UL-fiske. På kvällenkörde vi 4 timmar efter tarpon. Dock så finns det inte så stora tarponer här men med lätt utrustning bler det kul. Efter 5 minuter drar jag på en fisk och i mothugget tar det bara stopp. 1 sekund senare flyger en 10 kilos tarpon upp ur vattnet som bildar en gigantisk vattenkaskard. Därefter va den borta. Innan jag ens hade fattat vad det var som hände. Bara några minuter senare får Zacke på något liknande, men linan går av vid första rusningen. Därefter följde 1,5 timmes instruktionsvideo om hur man tappar fisk. Tarpon efter tarpon slänger sig upp i luften 5-6 gånger för att sedan släppa. Helt galet. Fiskarna va förvisso inga jättar utan låg på 2-4 kg men ändå. Mörkret faller och vi börjar känna oss besegrade av dessa akrobatiska torpeder. Men med 5 min kvar så lyckas jag äntligen landa en liten firre. Jag nöjer mig, lägger ner spöt och ägnar mig åt att psyka Zacke för att han aldrig lyckas kroka någon fisk. Då, bara 3 minuter efter så får även han upp en i båten. Dagen räddad och vi åker hem.
Danne och Anders var ute på den stora båten och fick 2 sailfish på 50 resp. 60 kg. Därefter körde de bottenmete där Anders drog en amberjack på 30 kg. Respekt!

Inga kommentarer: