tisdag 7 augusti 2007

Varierande väder på Röst

De sista dagarna här på Röst har varit varierade både när det gäller väder och fiske. Lördagens fiske efter hälleflundra blev kortvarigt med tanke på ganska mycket blåst å inga hugg, på söndagen så åkte de gamla gästerna medans det kom 16st nya. Inget fiske den dagen även om kvällen såg ganska lovande ut. Gårdagen bjöd på flundafiske med 4st polacker varav 2 st polska fiskeguider. Jag och Per provade fisket på måndagmorgonen innan de kom till ön (de kom en dag efter alla andra) på nedsläpp tog per en flundra på 101 cm (8-10 kg). Polackerna fick sedan 2 hälle till på dagen, och på kvällen då Per guidade dem själv fick de torsk på 18 och sej på 11. Idag, tisdag, var det min tur att guida dem själv. Ingen blåst och strålande sol. Flundra fisket på morgonen var segt som vanligt och bestämde mig för att åka utomskärs för att fiska torsk med dem. Torskfisket började bra och efter 15 min hade vi en fisk på 13-15kg i båten. Därefter lite torsk 5-10kg, småsej, kolja och lubb. Efter några timmars fiske var jag säker på att alla iaf hade blivit nöjda. Då började de lite större torskarna hugga. 4-hugg på fisk runt 10 kg, mer fisk mellan 10-13 och tillslut en fet torsk på 20+. Dagen räddad och vi kunde åka hem med flaggan i topp! imorgon ska det blåsa om möjligt ännu mindre än idag, så gissa vem som kommer vara å drilla stortorsk!

Inga kommentarer: